Selasa, 24 Januari 2012

SISTEM LIMFA





MAKALAH
SISTEM LIMFA PADA MANUSIA

Oleh
Tuwindar (FMIPA/Biologi 2009)

           
Universitas PGRI Banyuwangi
2010








Organ-organ limfa ialah organ di mana pematangan, pembezaan dan proliferasi (pergandaan) limfosit berlaku, dan dibagi dalam 2 kategori. Organ limfa primer ialah organ di mana pematangan sel B dan T menjadi limfosit yang boleh mengcam antigen berlaku. Selepas pematangan sel-sel ini berpindah ke organ limfa sekunder (periferi) melalui saluran darah. Dalam organ sekunder proliferasi dan pembezaan limfosit berlaku selepas pendedahan terhadap antigen.
A. Organ limfa primer:
1.      Timus ialah suatu organ dwiloba yang terdapat dalam rongga toraks. Semasa perkembangan janin, timus membesar dan mencapai saiz maksimum ketika baligh. Selepas itu ia akan mengalami atrofi.
Timus ialah suatu organ limfoepitelium dan terdiri daripada sel epitelium yang membentuk bahagian korteks (luar) dan medula (dalam). Bahagian korteks dipenuhi dengan limfosit tak matang, dan sedikit makrofaj. Limfosit T menjalani pematangan dalam korteks dan berpindah ke medula di mana ia bertemu makrofaj dan sel dendritik. Pada medula limfosit T menjalani pemilihan timus (thymic selection) yang akan menghasilkan sel T matang. Sel-sel matang akan keluar dari timus dan diangkut melalui darah ke organ limfa sekunder.
Pematangan sel T melibatkan komitmen sesuatu sel untuk mengcam dan menghasilkan respons terhadap sesuatu epitop pada antigen melalui reseptor yang diperolehi semasa pematangan dalam timus. Hanya 5-10% sel yang matang dalam timus akan mandiri dan keluar dari timus.
Hirisan melintang timus menunjukkan kapsul pada bahagian luar, korteks dan medula. Sel belum matang dari sum-sum tulang masuk ke dalam timus melalui bahagian korteks dan berpindah ke medula.
2.      Bursa Fabricius dan sum-sum tulang: Dalam burung sel B menjalani pematangan dalam bursa Fabricius yang terdapat berhampiran kloaka, dan terdiri daripada pusat limfoid yang mengandungi sel epitelium dan limfosit B. Mamalia tidak mempunyai bursa Fabricius. Semasa peringkat embrio pembezaan sel B berlaku dalam hepar janin. Selepas kelahiran, proses ini berlaku dalam sum-sum tulang. Setiap sel B matang mempunyai reseptor spesifik-antigen yang mempunyai struktur dan kespesifikan sama seperti antibodi yang akan dihasilkan oleh sel B tersebut.
B. Organ limfa sekunder:
Organ limfa sekunder terdiri dari organ-organ di mana limfosit matang dan komited terhadap sesuatu antigen dirangsang oleh antigen untuk menjalani proliferasi dan pembezaan. Organ sekunder utama terdiri daripada limpa dan buku limfa. Selain itu, tonsil, apendiks dan kumpulan (tompok) limfosit pada usus kecil serta tisu mukosa juga dianggap organ limfa sekunder. Organ limfa sekunder mempunyai 2 fungsi utama:
  • ia amat berkesan memerangkap dan menepukan bahan asing
  • ia merupakan tempat utama penghasilan antibodi dan pengaruhan limfosit T spesifik-antigen
1.      Limpa ialah organ limfa sekunder paling besar dalam tubuh dan merupakan organ utama yang menghasilkan antiboodi. Ia amat berkesan memerangkap dan menepukan bahan asing yang terdapat dalam darah. Limpa terdiri dari bahagian pulpa putih, yang mengandungi banyak sel limfa, dan bahagian pulpa merah, yang mengandungi banyak eritrosit dan makrofaj serta sel-sel lain.
Pulpa putih banyak terdapat keliling arteriol pada bahagian periferi dan kaya dengan sel T. Sel B banyak terdapat pada pusat percambahan.
  1. Kapiler limfatik : merupakan kepile untuk jalan cairan limfe, berukuran lebih besar dan lebih teratur dibandingkan dengan kapiler darah.
  2. Cisterna chili yaitu sebuah perluasan awal dari ductus thoracicus yang terletak dorsal dari aorta, ventral dari corpus vertebrae, dan diantara tiang-tiang diafragma serta dindingnya tipis dan terang. Limfe yang mengalir ke cysterna chili adalah limfe pinggang, limfe dari seluruh intestinum, ventriculus, hepar dan lien.
  3. Ductus thorax adalah truncus limfatikus utama yang mengumpulkan cairan dari seluruh tubuh kecuali untuk kuadran kanan atas, jadi untuk kuadran atas duktus ini hanya menerima bagian sinister. Dukctus ini selanjutnya memasuki vena subklavia kiri pada sisi pertemuan vena tersebut dengan vena jugularis interna.
  4. Ductus limfatikus dexter adalah trunkus limfatikus yang lebih kecil. Saluran ini bermuara pada pertemuan vena jugularis interna dan vena subclavia kanan. Ductus ini menerima aliran limfe dari sisi kanan kepala dan leher serta lengan kanan.
  5. Trunkus bronkomediastenal kanan menampung limfe dari struktur mediastinal dan paru-paru dan kemudian menyatu dengan duktus limfatik kanan.

Hirisan melintang limpa yang merupakan organ limfa terbesar dalam tubuh. Limfosit banyak terdapat pada bahagian pulpa putih (white pulp) dan eitrosit pada pulpa merah (red pulp). Pada limpa juga terdapat pusat percambahan.
2.      Buku limfa terdapat pada banyak bahagian tubuh terutamanya berhampiran saluran limfa utama dan berbentuk ginjal bujur. Strukturnya terdiri dari bahagian medula dan korteks. Bahagian korteks mengandungi folikel limfa primer. Selepas rangsangan antigen, struktur ini membentuk folikel sekunder dengan pusat percambahan (germinal centres) yang kaya dengan limfosit (kebanyakannya sel B) yang menjalani mitosis. Kawasan parakorteks (korteks dalam) mengandungi sel T dan sel dendritik. Antigen diangkut ke kawasan ini oleh sel dendritik yang mempersembahkan pecahan antigen kepada sel T dan mengaktifkan sel T. Bahagian medula mengandungi sel plasma yang telah berpindah dari bahagian korteks. Buku limfa amat berkesan memerangkap antigen yang masuk melalui saluran limfa aferen. Antigen akan berinteraksi dengan makrofaj, sel B dan sel T dan interaksi ini akan menjana gerak balas imun.
Hirisan melintang buku limfa menunjukkan bahagian kapsul, korteks, parakorteks dan medula. Sel B banyak terdapat pada bahagian korteks dan akan membentuk pusat percambahan yang mengandungi banyak sel plasma setelah dirangsang oleh antigen. Sel plasma akan berpindah ke medula. Sel T terdapat pada bahagian parakorteks. Limfosit memasukki buku limfa melalui saluran limfa aferen dan keluar melalui saluran eferen. Darah memasukki buku limfa melalui arteri dan keluar melalui vena. Buku limfa berfungsi menuras cecair limfa dan darah dan memerangkap bahan asing seperti mikroorganisma.
C. Perkitaran limfosit
Limfosit dalam darah memasukki buku limfa melalui venul pascakapilari dan keluar dari melalui saluran limfa eferen dan seterusnya ke jantung. Pengaliran serupa juga berlaku pada limfosit yang memasukki limpa. Perpindahan limfosit melalui pelbagai organ dan tisu limfa dikawal oleh berbagai-bagai molekul perlekatan permukaan sel dan reseptor untuk molekul-molekul ini. Limfosit darah mesti melintasi lapisan yang dipanggil high endothelial venules untuk masuk ke dalam tisu dan organ limfa. Perpindahan limfosit ini memastikan limfosit tertempat dalam tisu tersebut selepas pendedahan terhadap antigen. Limfosit kemudian akan menjalani proliferasi dan pembezaan. Selepas pembezaan (menjadi sel ingatan) limfosit akan keluar dan berpindah ke bahagian tubuh di mana terdapat antigen dan menjalankan peranannya.
D. Apa terjadi kepada antigen selepas kemasukan
Selepas mengatasi halangan fizikal dan sel, antigen akan memasukki tubuh. Gerak balas imun dijana untuk menghapuskan bahan-bahan asing ini. Terdapat beberapa jalan utama kemasukan antigen ke dalam tubuh:
·         Jika antigen memasukki tubuh melalui saluran darah ia kemungkinan besar diangkut ke limpa dan berinteraksi dengan sel pemproses antigen (APC) seperti sel dendritik dan makrofaj. Interaksi antara APC dan sel T kemudian akan mengaktifkan sel B serta sel T dan menjana gerak balas imun. Antibodi akan dihasilkan dan memasukki peredaran.
·         Antigen mungkin tertempat dalam tisu epidermis, dermis atau subkutin dan mengaruh keradangan. Dari tisu ini antigen akan diangkut ke buku limfa berhampiran di mana ia berinteraksi dengan makrofaj, sel dendritik, sel T dan sel B untuk menghasilkan gerak balas imun.
·         Antigen mungkin masuk melalui saluran gastrousus atau pernafasan dan tertempat dalam tisu limfa berkaitan mukosa (MALT). Di situ ia akan berinteraksi dengan makrofaj dan limfosit. Antibodi yang terhasil lazimnya tertempat dalam tisu setempat.

Nodus limfa
 Nodus limfa adalah salah satu komponen dari sistem limfatik yang dapat ditemukan pada tubuh manusia. Nodus limfa adalah filter untuk partikel asing dan berisi sel darah putih. Nodus limfa berfungsi sebagai filter, dengan jaringan konektif retikular dan limfosit yang mengumpulkan dan menghancurkan bakteri dan virus. Ketika tubuh melawan infeksi, limfosit bertamba Peredaran Getah Bening ( Limfa )

Peredaran Getah Bening ( Limfa )

Limfa disebut juga getah bening, merupakan cairan tubuh yang tak kalah penting dari darah.
Ada beberapa perbedaan antara limfa dengan darah.
Di antaranya dapat dijelaskan di bawah ini.
Cairan limfa berwarna kuning keputih-putihan yang disebabkan karena adanya kandungan lemak dari usus. Jika darah tersusun dari banyak sel-seldarah, maka pada limfa hanya terdapat satu macam sel darah, yaitu limfosit, yang merupakan bagian dari sel darah putih. Limfosit inilah yang akan menyusun sistem imunitas pada tubuh, karena dapat menghasilkan antibodi. Cairan limfa juga memiliki kandungan protein seperti pada plasma darah, namun pada limfa ini kandungan proteinnya lebih sedikit dan mengandung lemak yang dihasilkan oleh usus. Perbedaan lain juga terlihat pada pembuluh limfa. Berbeda dengan pembuluh darah, pembuluh limfa ini memiliki katup yang lebih banyak dengan struktur seperti vena kecil dan bercabang-cabang halus dengan bagian ujung terbuka. Dari bagian yang terbuka inilah cairan jaringan tubuh dapat masuk ke dalam pembuluh limfa.

Fungsi limfa
    1. Mengangkut cairan dan protein dari jaringan tubuh ke dalam darah.
    2. menghancurkan kuman dan penyakit
    3. Menghasilan antibodi.
4. Mengangkut emulsi lemak dari usus ke dalam darah.

Pembuluh limfa utama dalam tubuh terdiri atas bagian-bagian berikut.
1.Pembuluh Limfa Kanan ( Diktus Limfatikus Dekster )
Pembuluh ini terletak pada pembuluh balik di bawah tulang selangka kanan. Pembuluh limfe kanan merupakan tempat muara dari semua cairan limfe yang berasal dari kepala, leher, dada, paru-paru, jantung, dan lengan kanan.
2. Pembuluh Limfa Dada ( Duktus Toraksitus )
Pembuluh ini terletak pada pembuluh balik di bawah tulang selangka kiri. Pembuluh ini merupakan tempat muara pembuluh lemak dari usus. Pembuluh limfe ini juga mengumpulkan cairan limfe yang berasal dari bagian lain selain yang disebutkan di atas. Peredaran limfe dimulai dari seluruh tubuh dan berakhir di pembuluh balik. Pada tempat-tempat pertemuan pembuluh limfe terdapat kelenjar limfa. Kelenjar ini menghasilkan zat antibodi yang disebut limfosit, berfungsi untuk membasmi bibit penyakit. Kelenjar limfa yang terdapat dalam tubuh manusia, antara lain terdapat pada ketiak, leher, paha, lipatan siku, tonsil, amandel,dan adenoid.
      Struktur Makroanatomi
  1. Vasa aferen : Merupakan vasa limfe yang menuju nodus limfatikus
  2. Vasa eferen : Merupakan vasa limfe yang meninggalkan nodus limfatikus
  3. Limfe : Merupakan sebuah cairan bening atau tidak berwarna yang terdapat pada saluran limfatika, yang terdiri dari kapiler, duktus, trunkus limfa, serta dalam sinus nodus limfatikus.
  4. Tonsil : Merupakan agregasi dari jaringan limfatik dalam mulut (pangkal lidah, palatum molle, dan regio faringeal). Tonsil itu hanya memiliki vasa limfa
  5. Nodus limfatikus : Merupakan akumulasi dari jaringan limfatik yang dibungkus oleh serabut elastic dan serabut otot polos yang mengandung kapsula.
  6. Lymphocenter :  merupakan satu atau sekelompok nodus limfatikus yang ada secara konstan dan di region tubuh yang sama, serta menerima vasa aferen.
  7. Nodus Hemalis : Merupakan organ limfatik yang mempunyai morfologi khusus yang berbeda dengan nodus limfatikus dalam hal warna dan pada nodus hemalis tidak mempunyai vasa aferen dan vasa eferen. Warna pada nodus hemalis adalah coklat tua dan merah tua karena mengandung sel darah.
  8. Thymus : Merupakan orgam limfosit sekunder tempat transformasi menjadi sel limfosit T. sehingga sel limfosi T tersebut dapat membinasakn sel-sel yang bersifat asing atau sebgai system pertahanan maupun sel-sel kekebalan (anonym, 2009)
  1. Kapiler limfatik : merupakan kepile untuk jalan cairan limfe, berukuran lebih besar dan lebih teratur dibandingkan dengan kapiler darah.
  2. Cisterna chili yaitu sebuah perluasan awal dari ductus thoracicus yang terletak dorsal dari aorta, ventral dari corpus vertebrae, dan diantara tiang-tiang diafragma serta dindingnya tipis dan terang. Limfe yang mengalir ke cysterna chili adalah limfe pinggang, limfe dari seluruh intestinum, ventriculus, hepar dan lien.
  3. Ductus thorax adalah truncus limfatikus utama yang mengumpulkan cairan dari seluruh tubuh kecuali untuk kuadran kanan atas, jadi untuk kuadran atas duktus ini hanya menerima bagian sinister. Dukctus ini selanjutnya memasuki vena subklavia kiri pada sisi pertemuan vena tersebut dengan vena jugularis interna.
  4. Ductus limfatikus dexter adalah trunkus limfatikus yang lebih kecil. Saluran ini bermuara pada pertemuan vena jugularis interna dan vena subclavia kanan. Ductus ini menerima aliran limfe dari sisi kanan kepala dan leher serta lengan kanan.
  5. Trunkus bronkomediastenal kanan menampung limfe dari struktur mediastinal dan paru-paru dan kemudian menyatu dengan duktus limfatik kanan.
Proses Jalan Limfe
Proses jalan limfe di mulai dari keluarnya cairan, yang disebut cairan interstisiil yang mengandung zat-zat makanan didalamnya keluar dari kapiler darah. Setelah keluar dari kapiler darah kemudian masuk ke dalam jaringan-jaringa disekelilingnya. Kemudian akan memberikan zat-zat makanan dari jaringan. Kemudian setelah itu cairan tersebut akan berkumpul di lekak-lekak jaringan yang kecil sekali. Dari lekak-lekak tersebut limfe mengalir melalui jalan-jalan limfe. Proses masuknya seperti pada susunan jalan darah, pertama limfe itu masuk kedalam kapiler. terus antara kapiler yang satu dengan yang lain bertemu dan akhirnya menjadi besar yaitu pembuluh limfe. Pada akhirnya jalan-jalan limfe akhirnya menjadi dua buah, yaitu ductus thoracicus dan ductus lymphaticus dexter. Pada ductus thoracicus. Ductus thoracicus ini dimulai dari sebuah perluasan yang dinamakn systerna cycli. pada ductus thoracicus ini menerima limfe dari isi badan dari seluruh pasangan belakang dari dinding dada, dinding perut, daerah bahu sebelah kiri, leher sebelah kiri dan kepala sebelah kiri. Sedangkan untuk truncus lymphaticus dexter, pangkalnya menreima limfe dari sebagian besar dinidng dada sebelah kanan, kepala sebelah kanan, leher sebelah kanan dan bahu sebelah kanan, kelenjar limfe yang ada ditempat semuanya itu berkumpul di kelenjar limfe sebelah kanan, yang tereltak didekat pintu masuk dada., dari perkumpulan tersebut terdiri dari 3-4 pangkal, dan akhirnya menjadi satu yaitu ductus lymphaticus dexter.
Pembuluh limfe ini lebih kecil dan dindingnya lebih tipis dari pembuluh darah. Sebelum limfe dialirkan kedalam darah limfe ini akan disaring di nodus-nodus limfatikus. karena limfe saat di lekak-lekak jaringan dapat terdapat kuman penyakit dan benda-benda debu seperti zat arang. Jadi sebelum dialirkan kedalam pembuluh darah limfe-limfe tersebut disaring terlebih dahulu. Pembersihan tersebut terjadi di nodus limfatikus atau di kelenjar-kelenjar limfe. Dan kuman-kuman tersebut yang tertahan disana akan dimusnahkan oleh limfosit yang terdapat di kelenjar-kelenjar limfe. Terkadang terdapat kuman yang lebih kuat, hal demikina dapat terjadi, bila terdapat kuman-kuman nanah, dan akibatnya kelenjar tersebut akan bernanah. Dan kelenjar-kelanjar limfe juga bisa berwarna hitam bila terdapat seperti zat arang. Setelah masuk ke vasa darah, limfe tersebut pertama akan dibawa ke ren, dir en tersebut zat-zat yang ada di dalam cairan tersebut akan dikeluarakan. Didalam pembuluh limfe juga terdapat klep-klep sehingga cairan limfe tidak bisa kembali.
Daftar Pustaka
Anonim. 2005. Anatomi II. FKH UGM. Yogyakarta
(diakses pada tanggal 12 JUNI 2010)
Anonim. 2008. Jaringan Ikat Atau Penyokong.
(diakses pada tanggal 11 Juni 2010)
(diakses pada tanggal 12 Juni 2010 )
Anonim. 2009. Organ Tubuh yang Terlibat dalam Pertahanan. http://www.harunyahya.com/indo/m_about.htm
(diakses pada tanggal 12 Juni 2010)
Isnaeni, Wiwi. 2006. Fisiologi Hewan. Penerbit Kanisius . Yogyakarta



Tidak ada komentar:

Posting Komentar